Tervehdykset ja esittäytyminen

Hei ПРИВЕТ
Huomenta ДОБРОЕ УТРО
Hyvää päivää ДОБРЫЙ ДЕНЬ
Hyvää iltapäivää ДОБРЫЙ ВЕЧЕР
Hyvää iltaa СПОКОЙНОЙ НОЧИ
Hyvää yötä ПОКА
Näkemiin ДО СВИДАНИЯ
Minun nimeni on… МЕНЯ ЗОВУТ
Mikä sinun nimesi on? КАК ТЕБЯ ЗОВУТ?
Kiitos СПАСИБО
Anteeksi ИЗВИНИТЕ
Ole hyvä ПОЖАЛУЙСТА

Lataa sanasto

VIRITTÄYTYMINEN

Nimikulttuuri Venäjällä on erilainen kuin Suomessa (etunimi, isännimi, sukunimi, lempinimien runsaus) ja siksi tämän teemaan yhteyteen voisi liittää pienesti tutustumista venäläisiin nimiin. Oppilaille voisi ottaa käyttöön venäjänkielisiä omia lempinimiä ja voisi laatia vaikkapa näytelmät, nukketeatteria tms., joissa esittäydytään käyttäen uusia nimiä. Hauska idea voisi olla tuoda luokkaan mitä tahansa esineitä, joista oppilas voi valita ja tehdä näytelmän: esimerkiksi ‘kuinka haarukka tapasi lusikan tai kenkä tutustui sukkaan’ 🙂

TOIMINNALLISET VINKIT JA LEIKIT:  

Kierrellään luokassa yhdessä laulaen johonkin tuttuun sävelmään tervehdysfraaseja. Esimerkiksi: Доброе утро! Как дела?  (Laulu tätä fraasia toistaen, sävelmänä vaikkapa: Minä poljen, sinä ohjaat).

Kun säkeistö loppuu, käännytään aina lähinnä olevan puoleen ja voidaan esimerkiksi sanoa kätellen venäjänkielinen tervehdys tai kysyä nimeä. Leikkiä voi myöhemmin varioida esimerkiksi niin, että oppilailla on mukana nimilaput ja aina kysymisen yhteydessä he vaihtavat nimilappuja. Seuraava kierros mennäänkin aina ”uudella, vaihdetulla nimellä”.

Ympyrässä (tai toimii hyvin myös niin, että oppilaat ovat omilla paikoillaan, jos se ryhmälle parempi) Hatchi Patchi-leikki. Valitaan yksi kysyjä. Kaikki sulkevat silmänsä. Opettaja (tai oppilas) valitsee kevyesti olalle taputtaen vähintään yhden (tai useamman ryhmän koon mukaan) Hatchi Patchin. Kysyjä kulkee haluamassaan järjestyksessä aina jonkun luokse kysyen ´Как тебя зовут?’ Tämän voi tehdä myös koko ryhmän avustuksella vaikkapa niin, että kaikki taputtavat ja kysyvät yhdessä. Kyseinen oppilas vastaa ‘Меня зовут + oma nimi tai ‘Меня зовут Hatchi Patchi’, mikäli hänet on valittu. Tämän kuullessaan kaikki vaihtavat paikkaa ja kysyjä yrittää saada paikan itselleen.

Nimileikki: Yksi valitaan keskelle. Joku aloittaa ja sanoo ‘Меня зовут’ +jonkun toisen oppilaan nimi. Keskellä olija pyrkii sovitulla tavalla löytämään nimetyn oppilaan ja koskettaa häntä ennen kuin tämä ehtii sanomaan seuraavan. Kun saa kosketettua, keskellä olija vaihtuu. Vain mielikuvitus on rajana, kuka kyselijä on ja miten hän liikkuu (robotti, zombie tms.)

Tervehdyspiiri: Seisotaan piirissä tai oman pulpetin takana. Ensi kurkataan omia varpaita katse suunnattuna alas. Opettajan ohjeen mukaan katse nostetaan ja kenen kanssa katse kohtaa, hänen kanssaan vaihdetaan paikkaa ja ”keskikohdassa” esimerkiksi heilutetaan tai High five-liike käsillä ja eri kielillä vaikkapa tervehditään/hyvästellään/harjoitellaan: ole hyvä- kiitos.

Kuvakortteja voisi käyttää tähän teemaan esimerkiksi siten, että kortteja sijoitellaan eri puolille luokkaa. Luokassa kierrellään pareittain musiikin tahdissa. Kun musiikki loppuu, pari suuntaa jonkin vapaana olevan kuvakortin luo (tunnetila, vuorokaudenaika tms.). Tehtävänä voi olla esimerkiksi tervehtiä sillä tunnetilalla, jota kuva osoittaa tai tervehtiä kuvan mukaiseen vuorokaudenaikaan sopivalla tavalla (hyvää huomenta, päivää, hyvää iltaa, hyvää yötä).

Nimen kysymistä voi harjoitella myös niin, että luokkaan laitetaan vaikkapa erivärisisiä papereita lattialle – yhtä väriä useampaan paikkaan. Opettaja sanoo värin ja oppilaat jakautuvat sen värin luo. Väripaikat voi laskea niin, että yksi jää aina ilman paikkaa ja sopia siten, että esim. yhdessä paikassa on vaikkapa neljä oppilasta maksimimäärä ryhmän koon mukaan. Väripaperille kokoontuneilla oppilailla on yhdessä tutustumiskeskustelu: tervehtiminen + nimen kysyminen/vastaaminen. Ilman paikkaa jäänyt saa kertoa/näyttää seuraavan värin ja liittyä taas itsekin leikkiin uudella kierroksella. Tätä voisi mennä esimerkiksi myös ulkona.

PELI-IDEAT: 

Lautapelipohjaan laitetaan numerot 1-10 ja joitakin väriruutuja matkan varrelle. Oppilas peliparinsa kanssa etenee vuoron perään laudalla yhden ruudun sanoen aina tervehdyksen venäjäksi. Kun jompikumpi tulee väriruutuun, tehdään jokin parin yhdessä sopima liike yhdessä niin monta kertaa, kun ruudun numero näyttää. Esimerkiksi kuusi X-hyppyä. Peli voisi toimia esimerkiksi tutustumisleikkinä uuteen pariin. Oppilaat voivat rakentaa itsekin tällaisen pelilaudan lattialle A4-papereista.