Tervehdykset ja esittäytyminen

Hei 你好! NǏHǍO !
Huomenta 早上好!
ZǍOSHANG HǍO !
Hyvää päivää 你好! NǏHǍO !
Hyvää iltapäivää 下午好! XIÀWǓ HǍO !
Hyvää iltaa 晚上好!
WǍNSHANG HǍO !
Hyvää yötä 晚安! WǍN’ĀN !
Näkemiin 再见! ZÀIJIÀN !
Minun nimeni on… 我的名字是…
WǑ DE MÍNGZI SHÌ …
Mikä sinun nimesi on? 你叫什么名字?
NǏ JIÀO SHÉNME
MÍNGZÌI?
Kiitos 谢谢! XIÈXIE !
Anteeksi 对不起。DUÌBUQǏ。
Ole hyvä 不客气。BÙ KÈQÌ 。

Lataa sanasto

Virittäytyminen

Laulu 1 你好歌 https://www.youtube.com/watch?v=m_rDIzj6DRE

Laulun sanat:
你好,你好,你好吗?Nǐ hǎo, nǐ hǎo, nǐ hǎo ma?
早上好,早上好!Zǎoshang hǎo, zǎoshang hǎo!
你好,你好,你好吗?Nǐ hǎo, nǐ hǎo, nǐ hǎo ma?
晚上好,晚上好! Wǎnshàng hǎo, wǎnshàng hǎo!

 

Laulu 2 https://www.youtube.com/watch?v=m_rDIzj6DRE

Laulun sanat:
你好,你好,你好吗?Nǐ hǎo, nǐ hǎo, nǐ hǎo ma?
你好,你好,你好吗?Nǐ hǎo, nǐ hǎo, nǐ hǎo ma?
你好,你好,你好吗?Nǐ hǎo, nǐ hǎo, nǐ hǎo ma?
大家好,大家好!Dàjiā hǎo, dàjiā hǎo!

Kehutaan toisia peukalolla ja sanomalla ”好!”

Toiminnalliset vinkit

Kierrellään luokassa yhdessä laulaen kiinan kielellä johonkin tuttuun sävelmään esimerkiksi tervehdysfraaseja: esimerkki: ”你好,你好,我的朋友”. Kun säkeistö loppuu, käännytään aina lähinnä olevan puoleen ja voidaan esimerkiksi sanoa kätellen kiinan kielinen tervehdys tai kysyä nimeä. Leikkiä voi myöhemmin varioida esimerkiksi niin, että oppilailla on mukana nimilaput ja aina kysymisen yhteydessä he vaihtavat nimilappuja. Seuraava kierros mennäänkin aina ”uudella, vaihdetulla nimellä”

Ympyrässä (tai toimii hyvin myös niin, että oppilaat ovat omilla paikoillaan, jos se ryhmälle parempi) Hatchi Patchi-leikki. Valitaan yksi kysyjä. Kaikki sulkevat silmänsä. Opettaja (tai oppilas) valitsee kevyesti olalle taputtaen vähintään yhden (tai useamman ryhmän koosta riippuen) Hatchi Patchin. Kysyjä kulkee haluamassaan järjestyksessä aina jonkun luokse kysyen esim. kiinan kielellä ‘你叫什么名字?’  Tämän voi tehdä myös koko ryhmän avustuksella vaikkapa niin, että kaikki taputtavat ja kysyvät yhdessä. Kyseinen oppilas vastaa ‘我叫 + oma nimi tai ‘我叫 Hatchi Patchi’, mikäli hänet on valittu. Tämän kuullessaan kaikki vaihtavat paikkaa ja kysyjä yrittää saada paikan itselleen.

Lisäleikki: Yksi valitaan keskelle. Joku aloittaa ja sanoo kiinan kielellä ‘我叫’ +jonkun toisen oppilaan nimi. Keskellä olija pyrkii sovitulla tavalla löytämään nimetyn oppilaan ja koskettaa häntä ennen kuin tämä ehtii sanomaan seuraavan. Kun saa kosketettua, keskellä olija vaihtuu. Vain mielikuvitus on rajana, kuka kyselijä on ja miten hän liikkuu (robotti, zombie tms.)

Tervehdyspiiri: Seisotaan piirissä tai oman pulpetin takana. Ensi kurkataan omia varpaita katse suunnattuna alas. Opettajan ohjeen mukaan katse nostetaan ja kenen kanssa katse kohtaa, hänen kanssaan vaihdetaan paikkaa ja ”keskikohdassa” esimerkiksi heilutetaan tai High five-liike käsillä ja kiinan kielillä vaikkapa tervehditään/hyvästellään/harjoitellaan: ole hyvä- kiitos

Kuvakortteja voisi käyttää tähän teemaan esimerkiksi siten, että kortteja sijoitellaan eri puolille luokkaa. Luokassa kierrellään pareittain musiikin tahdissa. Kun musiikki loppuu, pari suuntaa jonkin vapaana olevan kuvakortin luo (tunnetila, vuorokaudenaika tms.). Tehtävänä voi olla esimerkiksi tervehtiä sillä tunnetilalla, jota kuva osoittaa tai tervehtiä kuvan mukaiseen vuorokaudenaikaan sopivalla tavalla (hyvää huomenta, päivää, hyvää iltaa, hyvää yötä).

Nimen kysymistä voisi harjoitella myös esimerkiksi siten, että luokkaan laitetaan vaikkapa erivärisisiä papereita lattialle – yhtä väriä useampaan paikkaan. Opettaja sanoo värin ja oppilaat jakautuvat sen värin luo. Väripaikat voi laskea niin, että yksi jää aina ilman paikkaa ja sopia siten, että esim. yhdessä paikassa on vaikkapa neljä oppilasta maksimimäärä ryhmän koon mukaan. Väripaperille kokoontuneilla oppilailla on yhdessä tutustumiskeskustelu: tervehtiminen + nimen kysyminen/vastaaminen. Ilman paikkaa jäänyt saa kertoa/näyttää seuraavan värin ja liittyä taas itsekin leikkiin uudella kierroksella. Tätä voisi mennä esimerkiksi myös ulkona.

Peli-ideat

Perinteistä lautapelipohjaa, jossa esimerkiksi numerot 1-10 ja  joitakin väriruutuja matkan varrella, voisi hyödyntää niin, että oppilas parin kanssa etenee vuoronperään laudalla yhden ruudun sanoen aina tervehdyksen harjoiteltavalla kielellä. Kun jompikumpi tulee väriruutuun, tehdään jokin parin yhdessä sopima liike yhdessä niin monta kertaa, kun ruudun numero näyttää. Esimerkiksi kuusi X-hyppyä. Voisi toimia tutustumisleikkinä uuteen pariin esimerkiksi. Oppilaat voisivat rakentaa itsekin pelilaudan lattialle A4-papereista.

Leikit

Ks. Yllä. Lisäksi esimerkiksi alla luetelluista kyykky-leikki, erilaiset viestit.

Muita vinkkejä

Nimikulttuuri Kiinassa on aivan erilainen kuin Suomessa (etunimi takana, sukunimi edessä). Eli tähän aiheeseen voisi liittää pienesti tutustumista erikielisiin nimiin yms. Lapsille voisi ottaa käyttöön kiinan kieleen liittyviä omia lempinimiä tai voisi laatia vaikkapa näytelmät, nukketeatteria tms, joissa esittäydytään käyttäen uusia nimiä. Hauska idea voisi olla tuoda luokkaan mitä tahansa esineitä, joista oppilas voi valita ja tehdä näytelmän: esimerkiksi ‘kuinka haarukka tapasi lusikan tai kenkä tutustui sukkaan’ 🙂

Linkki- ja musiikkivinkit (hakusanavinkit)

你好歌

https://www.youtube.com/watch?v=m_rDIzj6DRE

https://www.youtube.com/watch?v=m_rDIzj6DRE