Tervehdykset ja esittäytyminen

Hei HELLO
Huomenta GOOD MORNING
Hyvää päivää HOW DO YOU DO?
Hyvää iltapäivää GOOD AFTERNOON
Hyvää iltaa GOOD EVENING
Hyvää yötä GOOD NIGHT
Näkemiin GOODBYE / BYE-BYE
Minun nimeni on… MY NAME IS…
Mikä sinun nimesi on? WHAT’S YOUR NAME?
Kiitos THANK YOU
Anteeksi SORRY / PARDON
Ole hyvä THERE YOU GO

Lataa sanasto

Virittäytyminen

Toiminnalliset vinkit

Kierrellään luokassa yhdessä laulaen kohdekielellä johonkin tuttuun sävelmään esimerkiksi tervehdysfraaseja: esimerkiksi: ”Nice to meet you, nice to meet you, nice to meet you my friend”. (Laulu tätä fraasia toistaen, sävelmänä vaikkapa: Minä poljen, sinä ohjaat). Venäjässä voisi esimerkiksi laulaa Доброе утро! Hyvää huomenta! samaan säveleen. Kun säkeistö loppuu, käännytään aina lähinnä olevan puoleen ja voidaan esimerkiksi sanoa kätellen erikielinen tervehdys tai kysyä nimeä. Leikkiä voi myöhemmin varioida esimerkiksi niin, että oppilailla on mukana nimilaput ja aina kysymisen yhteydessä he vaihtavat nimilappuja. Seuraava kierros mennäänkin aina ”uudella, vaihdetulla nimellä”.

Ympyrässä (tai toimii hyvin myös niin, että oppilaat ovat omilla paikoillaan, jos se ryhmälle parempi) Hatchi Patchi-leikki. Valitaan yksi kysyjä. Kaikki sulkevat silmänsä. Opettaja (tai oppilas) valitsee kevyesti olalle taputtaen vähintään yhden (tai useamman ryhmän koosta riippuen) Hatchi Patchin. Kysyjä kulkee haluamassaan järjestyksessä aina jonkun luokse kysyen esim. kohdekielellä ‘mikä sinun nimesi on?’ ’What’s your name?’

Tämän voi tehdä myös koko ryhmän avustuksella vaikkapa niin, että kaikki taputtavat ja kysyvät yhdessä. Kyseinen oppilas vastaa ‘minun nimeni on + oma nimi tai ‘minun nimeni on Hatchi Patchi’, mikäli hänet on valittu. Tämän kuullessaan kaikki vaihtavat paikkaa ja kysyjä yrittää saada paikan itselleen.

Lisäleikki: Yksi valitaan keskelle. Joku aloittaa ja sanoo kohdekielellä ‘Minun nimeni on’ +jonkun toisen oppilaan nimi. Keskellä olija pyrkii sovitulla tavalla löytämään nimetyn oppilaan ja koskettaa häntä ennen kuin tämä ehtii sanomaan seuraavan. Kun saa kosketettua, keskellä olija vaihtuu. Vain mielikuvitus on rajana, kuka kyselijä on ja miten hän liikkuu (robotti, zombie tms.)

Tervehdyspiiri: Seisotaan piirissä tai oman pulpetin takana. Ensi kurkataan omia varpaita katse suunnattuna alas. Opettajan ohjeen mukaan katse nostetaan ja kenen kanssa katse kohtaa, hänen kanssaan vaihdetaan paikkaa ja ”keskikohdassa” esimerkiksi heilutetaan tai High five-liike käsillä ja eri kielillä vaikkapa tervehditään/hyvästellään/harjoitellaan: ole hyvä- kiitos.

Kuvakortteja voisi käyttää tähän teemaan esimerkiksi siten, että kortteja sijoitellaan eri puolille luokkaa. Luokassa kierrellään pareittain musiikin tahdissa. Kun musiikki loppuu, pari suuntaa jonkin vapaana olevan kuvakortin luo (tunnetila, vuorokaudenaika tms.). Tehtävänä voi olla esimerkiksi tervehtiä sillä tunnetilalla, jota kuva osoittaa tai tervehtiä kuvan mukaiseen vuorokaudenaikaan sopivalla tavalla (hyvää huomenta, päivää, hyvää iltaa, hyvää yötä).

Nimen kysymistä voisi harjoitella myös esimerkiksi siten, että luokkaan laitetaan vaikkapa erivärisisiä papereita lattialle – yhtä väriä useampaan paikkaan. Opettaja sanoo värin ja oppilaat jakautuvat sen värin luo. Väripaikat voi laskea niin, että yksi jää aina ilman paikkaa ja sopia siten, että esim. yhdessä paikassa on vaikkapa neljä oppilasta maksimimäärä ryhmän koon mukaan. Väripaperille kokoontuneilla oppilailla on yhdessä tutustumiskeskustelu: tervehtiminen + nimen kysyminen/vastaaminen. Ilman paikkaa jäänyt saa kertoa/näyttää seuraavan värin ja liittyä taas itsekin leikkiin uudella kierroksella. Tätä voisi mennä esimerkiksi myös ulkona.

Peli-ideat

Perinteistä lautapelipohjaa, jossa esimerkiksi numerot 1-10 ja  joitakin väriruutuja matkan varrella, voisi hyödyntää niin, että oppilas parin kanssa etenee vuoronperään laudalla yhden ruudun sanoen aina tervehdyksen harjoiteltavalla kielellä. Kun jompikumpi tulee väriruutuun, tehdään jokin parin yhdessä sopima liike yhdessä niin monta kertaa, kun ruudun numero näyttää. Esimerkiksi kuusi X-hyppyä. Voisi toimia tutustumisleikkinä uuteen pariin esimerkiksi. Oppilaat voisivat rakentaa itsekin pelilaudan lattialle A4-papereista.

Leikit

Ks. Yllä. Lisäksi esimerkiksi alla luetelluista

Hatchi Patchi
kyykky-leikki
erilaiset viestit

Linkki- ja musiikkivinkit (hakusanavihjeet)

What’s your name? (Maple Leaf Learning)

The Greetings Song (Maple Leaf Learning)

Hello, how are you? (Super Simple Learning) 

Hello, hello What’s your name?